maandag 7 maart 2011

Voorkennis activeren met het digibord

Het activeren van voorkennis is voor alle manieren van leren belangrijk. Effectief leren is leren dat aansluit op wat we al weten. Die kennis activeren is belangrijk voordat leerlingen nieuwe kennis maken.  Leraren kunnen gebruik maken van aanwijzingen, vragen en kapstokken om dit nadenken op verscheidene manieren en in verschillende mate te ondersteunen en leerlingen de kennis die ze al over een thema hebben, te laten gebruiken.



Een mooi voorbeeld van voorkennis activeren waarbij het digibord een rol speelt, is de werkvorm denken - delen - uitwisselen in combinatie met het maken van een mindmap. Een voorbeeld: een leraar wil met zijn klas nagaan welke vormen van tijdmeting er zijn; hij wil het hebben over de ‘maten’ waarmee je tijd kunt meten. Hij geeft zijn klas de opdracht na te denken over het begrip tijd en alles op te schrijven wat er bij de leerlingen opkomt bij dat begrip. Hij gebruikt daarvoor de werkvorm denken - delen - uitwisselen; leerlingen schrijven eerst individueel op wat er bij ze opkomt (denken) en wisselen dan uit in kleine groepen (delen). Uiteindelijk wisselen alle leerlingen klassikaal uit wat ze hebben opgeschreven. De leraar verzamelt en rangschikt de begrippen in een mindmap op het digibord.

De voordelen van het maken van een mindmap op een digibord zijn evident. Je kunt de mindmap tijdens de les gemakkelijk manipuleren, je kunt de mindmap opslaan en er een volgende keer mee verder gaan of het resultaat als afbeelding beschikbaar stellen aan je leerlingen. Het is dus niet zozeer dat de werkvorm nieuw is, of dat er in dit geval gaat een 'nieuwe didactiek' ontstaat, maar het digibord verrijkt en vergemakkelijkt een bestaande werkvorm.

Door: Michel van Ast

Geen opmerkingen:

Een reactie posten