Je klas komt het lokaal binnen of het leerplein op en de ene na de andere leerling roept: “Gaan we vandaag iets leuks doen?" Je voelt de vraag opkomen: waarom zou ik steeds voor iets leuks moeten zorgen? Dat hoeft ook helemaal niet! Wat is "leuk" en waar gaat het eigenlijk om?
Voor een goede motivatie is een aantal factoren van belang. Zijn die factoren goed op orde, dan blijkt de vraag om “ iets leuks” veel minder vaak gesteld te worden. Het onderstaande model kan helpen om die factoren te onderzoeken en waar nodig te versterken.
(WAARDE X VERWACHTING) + PLEZIER
MOTIVATIE = ______________________________________
(WAARDE X VERWACHTING) + PLEZIER
MOTIVATIE = ______________________________________
BELONINGSTERMIJN
Als een opdracht betekenis heeft voor leerlingen en hij of zij heeft de verwachting dat die opdracht goed is uit te voeren, dan neemt de motivatie toe. De leerling voelt zich competent, de opdrachten is niet te moeilijk en ook niet te makkelijk én de leerling ervaart dat hij of zij er iets aan heeft. Als de leerling kort na of tijdens het uitvoeren van de opdracht ook nog feedback krijgt of als de leerling snel na de toets zijn of haar score krijgt te horen, dan verhoogt dat de motivatie.
Het blijkt dat als de waarde en de verwachting hoog zijn het "plezier" nauwelijks invloed heeft op de motivatie en als de waarde en de verwachting laag zijn, heeft het een lage invloed op de motivatie.
Door: Irna van Gardingen
Geen opmerkingen:
Een reactie posten