Er gebeurt veel in scholen en er komt veel op scholen af. Schoolleiding en docenten proberen het onderwijsaanbod af te stemmen op de veranderende vraag. De samenleving vraagt om ondernemender onderwijs dat in verbinding staat met de wereld om de school heen.
Als bedrijven, instellingen en buurt meer worden betrokken bij het onderwijs, krijg je een krachtiger en authentieker leeromgeving. Leren doe je immers niet alleen op school, maar ook daarbuiten. Daar kun je ondernemerschapkwaliteiten ontwikkelen, je netwerk opbouwen en alvast wennen aan werken, een baan hebben, ondernemen. Er zijn scholen die een meetingpoint inrichten. Meeting Point is een krachtige aanpak voor de structurele ontwikkeling van ondernemerschap op school. Het bundelt de organisatie- en communicatiekracht van de school voor het succesvol aangaan van buitenschoolse projecten en stages.
Een Meeting Point is een ruimte met een bedrijfsinrichting en -uitstraling die wordt bemenst door leerlingen en studenten, onder leiding van een of meer docent(en)/bedrijfsleider(s). Zij werken met elkaar aan het initiëren en organiseren van projecten voor en met bedrijven en instellingen. Het gaat daarbij om projecten die competenties en netwerken opleveren. Deze kunnen zich over alle vakken en sectoren uitstrekken:
- klanttevredenheidsonderzoek: handel & administratie, rekenen, wiskunde
- trendonderzoek: economie, rekenen, wiskunde, talen
- evenementen: consumptief, communicatie, sport, cultuur, rekenen, ict, media, techniek
- public relations: communicatie, talen, ict, zorg, welzijn
- video en Internet producties: media en ict
- onderhoud en reparatie: economie, techniek
- sociaal ondernemen: economie, zorg, welzijn
Een Meeting Point leent zich uitstekend voor het structureren van activiteiten rond praktische sectororiëntatie, loopbaan oriëntatie en begeleiding en maatschappelijke stages.
Door: Dimph Rubbens
Geen opmerkingen:
Een reactie posten